پلات سوم: Rag to Rich

ساسان سلوتی
15:24، 1400/02/11
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

پلات سوم: Rag to Rich

چه کسی پیدا می‌شود که عاشق داستان‌ها و فیلم‌هایی که شخصیت اصلی از هیچ به همه چیز می‌رسد، نباشد؟ هرکدام از ما یکی از این افراد را به عنوان قهرمان زندگی خودشان می‌شناسیم. این همان پلات Rag to Rich است: قصه آدم‌هایی که از هیچ به اوج می‌رسند.


همه عاشق قصه‌هایی هستند که شخصیت اصلی داستان در آخر قصه موفق می‌شود؛ مخصوصا بعد از تلاش‌های فراوان در سالیان متمادی.

پلات Rag to Rich پیوند عمیقی هم با رویای آمریکایی دارد. کودکی که در فقر زیاد و شرایط بد فرهنگی بزرگ می‌شود و همیشه حسرت چیزهای زیادی را به دل دارد. با این حال در آخر قصه پولدار است و از لحاظ موقعیت اجتماعی در جای خوبی قرار گرفته است و حتی ممکن است که پادشاه شود. یک نکته مهم در این پلات وجود دارد. در میانه‌ی مسیر زندگی شخصیت اصلی، او به ثروت می‌رسد اما از آنجایی که هنوز آمادگی پذیرشش را ندارد، دوباره از دستش می‌دهد. بنابراین دوباره به پله اول برمی‌گردد و باید تلاش کند.

پلات rag to rich مثل پلات overcoming a monster شامل 5 مرحله است. داستان‌هایی که با پلات Rag to rich نوشته می‌شوند با بدبختی شخصیت اصلی شروع می‌شود. او فردی است که از لحاظ مالی، فیزیکی یا روانی در وضعیت خوبی قرار ندارد و زندگی برایش سخت می‌گذرد. او تحمل می‌کند و دم نمی‌زند تا اینکه صدایی او را فرا می‌خواند. نیرویی او را مجبور می‌کند که از این شرایط بیرون برود و به دنبال دنیای خودش بگردد.

با خروج او از خانه یا محل زندگی اسفبارش، وارد مرحله دوم از پلات rag to rich خواهیم شد. در این مرحله، شخصیت اصلی با مشکلات کوچکی دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد که وضعیت کلی زندگی‌اش رو به بهبودی است و قرار است زندگی آن روی خوشش را به شخصیت اصلی داستان نشان دهد. در این مسیر چند تا پیروزی کوچک هم بدست آورده که دلگرمش کرده و فکر می‌کند که دیگر خوشبخت شده. اما قضیه به همینجا ختم نمی‌شود. شخصیت داستان قرار است روزهای بدی را پشت سر بگذارد و بیشتر آزموده شود.

در مرحله سوم قرار است که سختی‌های زیادی در مسیر شخصیت اصلی قرار بگیرد. لحظه‌ی وامصیبتا در این مرحله است. بعضی از مشکلات کودکی یا گذشته شخصیت اصلی دوباره به سراغش برمی‌گردنند یا ممکن است که دستاوردهایش از بین برود. در اینجا، شخصیت اصلی دوباره دچار رکود روانی و شخصیتی می‌شود یا ممکن است که ثروتش را از دست بدهد.

Protagonist (قهرمان یا شخصیت اصلی) دیگر چیزی ندارد که خودش را با آن‌ها معرفی کند و دلگرم شود. همه چیز از دستش رفته و فقط خودش مانده و نقاط ضعف و قوتش. در اینجاست که دوباره خودشکوفایی شخصیت اصلی اتفاق می‌افتد. او متوجه می‌شود که برای پیروزی و ادامه مسیر زندگی‌اش نیاز به کمک‌های بیرونی ندارد و همه چیز از روح و ایمانش نشات می‌گیرد. به بیانی دیگر او دوباره به بازی برمی‌گردد تا به آرمانش برسد.

مرحله آخر زمانی است که شخصیت اصلی پیروز می‌شود: به معنای واقعی نه مثل مرحله دو که پیروزی‌های سطحی و زودگذر داشت. به عنوان پاداش، قلمروی پادشاهی را می‌خواهد یا ریاست بر سازمان و قبیله‌ای.

سیندرلا، علاالدین و شاهزاده و قورباغه از کارتون‌های کمپانی دیزنی هستند که به خوبی از این پلات استفاده کردند. کتاب‌های اولی هری پاتر هم چنین پلاتی دارند. هری فکر می‌کند که به مشکلاتش غلبه کرده و قرار است زندگی روی خوش به او نشان دهد غافل از اینکه لرد ولدمورت هنوز در کمین اوست.

پلات های دیگر را هم بخوانید:

مهربانی کنید و نظر یا سوال‌تان را بنویسید
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف
نظرت رو برام بنویس!