درباره‌ی مهم‌ترین نظریه‌ی شادی

پادکست کنجکاوی؛ اپیزود غرقگی

ساسان سلوتی
12:54، 1400/04/26
پادکست کنجکاوی؛ اپیزود غرقگی
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
درباره‌ی مهم‌ترین نظریه‌ی شادی

پادکست کنجکاوی؛ اپیزود غرقگی


به جدم جبرائیل این که اولین پادکستی که معرفی کرده‌ام، پادکست کنجکاوی (کار خودم) است، واقعا از روی خودشیفتگی یا پرسنال برندینگ و این داستان‌ها نیست. دلیلش فقط یک نکته است: من جداً عاشق این اپیزود غرقگی هستم که درباره‌ی مقوله شادی است. چرا؟
اول این که این اپیزود حاصل کوشش من و معصوم در سخت‌ترین روزهای زندگی‌مان است؛ شاید برایتان جالب باشد که قسمتی از کار، در بیمارستان بهمن تدوین و ویرایش شده؛ در هول‌انگیزترین روزهای زندگی ما. در سایه‌ی اضطراب سنگین‌ترین جراحی‌ها و درمان‌ها. باید بگویم این که با "دل خونین لب‌خندان" بیاورم، یکی از مقدس‌ترین و بزرگ‌ترین تلاش‌های شخصی‌ام بوده.

جایی که روزگار کمر همت بسته بود تا اشک ما را دربیاورد - و بر این خواسته‌اش ناجوانمردانه و بی‌امان پافشاری می‌کرد - ما سفت و چغر و معصومانه به شادی چنگ انداخته بودیم که مبادا غم‌ها و ترس‌ها بر سرمان هوار شود.


دومین نکته هم این است که این اپیزود یکی از جذاب‌ترین یادگارها از دوستان و اطرافیانم است. در ساخت این اپیزود بیش از 63 تا voice دریافت کردم که در بسیاری از آن‌ها فرستنده با سخاوت تمام بدون روتوش و دستکاری احساس و عواطفش را عریان کرده است. بیش از صدها بار این voiceها رو گوش کرده‌ام و به تمامی زیر و بم‌هایش آشنا هستم. (پیشنهاد می‌کنم که شما هم با بهانه‌هایی صداهایی از عزیزانتان جمع کنید.)
سومین عامل هم که خود موضوع اپیزود که "شادی" است؛ آن هم به نوعی که روانشناس آدم‌حسابی‌ای مثل میهای چیکسینتمیهای Mihaly Csikszentmihalyi (اگر توانستین اسمش را سه بار پشت هم تکرار کنید) مطرح می‌کند: نظریه FLOW.
نظریه flow که در فارسی به "غرقگی" یا "جذبه" ترجمه شده و یکی از استوارترین نظریه‌های مربوط به شادی در روانشناسی مثبت‌گرا است. جدا این نظریه نگاه آدم را به شادی شفاف می‌کند و به نوعی، دست‌مایه‌های شادمانی را ملموس‌تر پیش ما قرار می‌دهد.
در این اپیزود برای تبین نظریه غرقگی، از صدای دوستان و عزیزانی، قراینی (همون fact) آورده‌ام که موضوع ملموس شود. گوش کنید تا حال‌تان بِه شود.

شنیدن پادکست در کست‌باکس:

شنیدن پادکست در ساندکلود

بیشتر گوش کنید: پادکست Hidden Brain؛ از کی ازدواج انقدر سخت شد؟

Konjkavi.Podcast · Konjkavi Podcast- Episode 1- Flow
مهربانی کنید و نظر یا سوال‌تان را بنویسید
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف
نظرت رو برام بنویس!